"MANIFEST"

Kort om Erika:

Född och uppvuxen i Göteborg. Jobbat som filmscenograf (m.m.) på ett flertal kortfilmer, novellfilmer och långfilmer. Magisterutbildning i filmscenografi (MFA design) från Högskolan för Design och Konsthantverk i Göteborg, HDK, 2003. Jobbat i flera år med frigruppsteater (kostym, scenografi, rekvisita) i Göteborg. Kandidatutbildning i textildesign från Högskolan i Borås, 1996.

Människosyn

Det är vår skyldighet att försöka förändra världen till det bättre.
Man kan och bör i möjligaste mån, försöka förbättra världen med konst (och i synnerhet med film).
Ledord för mig: feminism, tolerans, socialism, rättvisa, solidaritet, världssamvete,
helt enkelt världs-förbättring! Och humor! Filmiskt experimenterande. Hög konstnärlig ambitionsnivå.

Rum

Jag ser inte något problem med att man som filmskapare ibland skulle kunna utgå ifrån miljöer eller platser
i början av ett arbete, till skillnad från nu, då man nästan alltid utgår från manus.

Jag är tycker inte att en berättelse alla gånger måste följa karaktärerna i första hand utan att
rum/plats kan vara start på en berättelse. Rum är utmanande, rum är film!

Jag skriver inte manus och har inget behov av att regissera. Men jag skulle önska mer samarbeten med
manusförfattare / regissörer och fotografer i ett tidigt skede i filmprocessen
för att kunna föra in scenografins berättande möjligheter på bästa möjliga vis.

Scenografipreferenser

Ingen yta utan innehåll, inga snygga designade rum "bara för att man kan". All scenografi är betydelsebärande (även i sin frånvaro).
Filmscenografi handlar till mångt och mycket om ljus (och bra ljusättning).

I film (och filmscenografi) gillar jag ickerealism, humor, ljus, rytm, dimension, skevhet, skikt, lager, djup, repetition.
Jag skulle också önska mig Tid; tid till byggen, tid till experimenterande, tid till att vänta in ljus och naturens växlingar, etc, etc.

Längtan efter bilder

Jag har flera (fantasi)rum eller scenografier, alternativt scener, som jag vill dela med mig. Jag vill att de ska filmas, användas.

  • Vinternatt i skogen, himlen har en obegriplig grå-rosa-lila färg, svarta grenar som siluetter mot himlen, bäst i fullmåne med dis!
    En skön romantisk stämning ā la Caspar David Friedrich infaller och landskapet blir ett uttryck för en patetisk tanke- och känslovärld.

  • Ibland formar stjärnor, månen och stadens gatulampor tillsammans nya stjärntecken, slumpmässigt beroende på datum,
    plats och tid men beräkneligt vid behov. Kan användas för att illustrera dolda budskap eller helt enkelt som exteriör ljussättning!

  • Motorvägar natt, stora broar natt; inne i en bil, det brandgula natriumljuset (eller är det kvicksilver?) repetitivt i "taket" från strålkastarna.
    Resor, lugn, framtidshopp. Finast är när de precis tänds och är röda.
    Barndomsminnen av att vaggas till sömn eller låtsassova och smyglyssna på de vuxnas hemligheter.

  • Raffinaderierna i Göteborgs ytterhamn och i Stenungsund; Fantastiska byggen som kunde komma direkt ifrån Alienfilmerna.
    Passar till precis vilken berättelse som helst!

  • Rum i städer på natten när förbipasserande bilars strålkastare gör rörliga mönster i taket.
    Kanske en bild av sömnlösa nätter eller oro i allmänhet.
    Eller tvärtom; tid för eftertanke och kontemplation, oväntade lösningar och nya tankar.

  • Alhambra, i Grenada; taken i badrummen med med fantastiska ljusinsläpp; fönstergluggar som stjärnor, solljuset skjuter stjärnstrålar
    genom rummets damm. Uråldrig arkitektur från en tolerantare tid, ljus och lovande. Asketiskt och modernt.

  • "Dick Bengtssons svarta katedral" (utställningen på Moderna Museet våren 2006). Svart tak, svarta väggar, svart golv.
    Glänsande, blanka, ljussatta bilder ger slagskuggor på golvet. Omvända, bakvända fönster, "tvärtom-ljus".
    En sakral känsla i ett helt osakralt sammanhang.